/
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸

نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت رونمایی شد

نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران به‌منظور شناسایی، ارزیابی و پرورش مدیران کنونی و آتی صنعت نفت رونمایی شد
کد خبر : ۵۰۲۵۲

به گزارش نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت روز سه‌شنبه (۱۵ آذرماه) در نشست تخصصی توسعه مدیریت و سرمایه انسانی صنعت نفت با حضور مهدی علی‌مددی، معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه وزیر نفت، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر در صنایع پتروشیمی و مدیران منابع انسانی چهار شرکت اصلی رونمایی شد.

این نظام جامع بنا دارد با شناسایی استعدادهای مدیریتی، ارزیابی و توسعه استعدادها به‌منظور توسعه نظام مدیریت در صنعت نفت گام بر دارد.

مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت تدوین این نظام جامع را به‌عهده داشته و از سوی وزیر نفت به چهار شرکت اصلی وزارت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت ابلاغ شده است.

مدیران کنونی صنعت نفت و استعدادهای شناسایی‌شده برای اکتساب جایگاه‌های مدیریتی در آینده باید گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای خود را از این مرکز دریافت کنند.

علی مددی: ۱۴۳ نفر طرح نظامی و امریه وظیفه شناسایی شده است

مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت  در نشست تخصصی توسعه مدیریت و سرمایه انسانی صنعت نفت گفت: در بخش اقدام‌ها و دستاوردها از ابتدای دولت سیزدهم نگاه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی حل مسئله بود و به‌عنوان نخستین اقدام احیای شورای مدیران توسعه مدیریت سرمایه انسانی را در پیش گرفت. این شورا تاکنون ۴۹ نشست با ۵۵ مصوبه داشته و عمده اقدام‌های انجام‌شده در این معاونت در این شورا بررسی و ارزیابی شده است.

اجرای کامل قانون تفسیر بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه از دستاوردهایی بود که علی‌مددی به آن اشاره و اذعان کرد: تبدیل وضعیت ۵۶۰۰ نفر از نیروهای مدت‌موقت و معین مشمول بند «و» ایثارگری به رسمی که تکلیف قانونی بود، به دست توانای نیروهای منابع انسانی میسر شد. اجرای مفاد بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و تبدیل وضعیت ۲۷ هزار و ۸۲۷ نفر نیروی پیمانکاری به رسمی، کار بسیار بزرگی بود و فشار زیادی بر این معاونت وارد آورد، نهادهای نظارتی و شخص رئیس‌جمهوری هم بر این مورد نظارت دقیق داشت و خواستار اجرای این کار به‌صورت کارشناسی بود.

علی‌مددی افزود: تعیین تکلیف فارغ‌التحصیلان گروه «الف» دانشگاه صنعت نفت دیگر کار بزرگی بود که با برگزاری مصاحبه فنی تخصصی و روان‌شناختی برای هزار و ۵۷۲ نفر انجام شد.

وی برقراری دوباره طرح نظام و امریه را از جمله فعالیت‌های رها شده در دولت قبل خواند و گفت: اکنون ۱۴۳ نفر طرح نظامی و امریه وظیفه شناسایی شده و ۱۱۷ نفر برای نخبه وظیفه به شرکت‌ها معرفی شدند.

وی بازنگری ابلاغیه تعدیل مدرک کارکنان و تعدیل مدرک بیش از ۷ هزار پرونده کارکنان را از دیگر اقدام‌ها برشمرد و افزود: تدوین شیوه‌نامه و دستورعمل سامان‌دهی پیمان‌های مستمر غیرپروژه‌ای نیز اقدام مهمی بود که در این دوره انجام شد. تا زمانی که برای نیروهای غیررسمی بیرون از سازمان شیوه‌نامه‌ای تدوین نمی‌شد، این نیروها برای دولت‌های بعدی تعهدهایی ایجاد می‌کردند و امکان رسیدگی به ‌همه این تعهدها وجود نداشت. هم‌اکنون هیچ‌ ورودی برای جذب نیروی رسمی به سازمان نداریم و از این طرف راه ورود نیرو به‌صورت غیررسمی به سازمان هموار است، با تدوین این شیوه‌نامه هیچ‌کس مجوز ورود نیرو به‌صورت پیمانکاری جز با دستور شخص مقام عالی وزارت را ندارد.

شاهمیرزایی: متخصصان به کمک صنعت پتروشیمی بیایند

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در نخستین نشست تخصصی توسعه مدیریت و سرمایه انسانی صنعت نفت، توسعه بیش از حد بالادست صنعت پتروشیمی را یکی از چالش‌های این صنعت در ایران دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون سالانه حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن متانول و دیگر محصولات در بالادست این صنعت، همچنین اوره در کشور تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: به‌منظور داشتن کشوری صنعتی باید تمامی محصولات زنجیره ارزش پتروشیمی را در کشور تولید کنیم، تا بتوانیم با تکمیل این زنجیره، محصولات نهایی در صنایع تکمیلی برای کشور تولید شود. دولت سیزدهم برنامه‌ریزی کرده است که زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را از سوی سرمایه انسانی متخصص ایرانی تکمیل کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه درست است که ۶۰ تا ۷۰ درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی ساخت داخل است، اما در نقطه حساس یعنی لایسنس‌ها هنوز وابسته هستیم، افزود: متخصصان و دانشمندان در این زمینه باید به کمک این صنعت بیایند.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه تولید تمامی محصولات زنجیره ارزش پتروشیمی در کشور هدف‌گذاری شده است، گفت: لازمه آن شناخت محصولات است که این اقدام در صنعت در حال پیگیری است و بیش از ۲۱ محصول شناسایی و به سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌ها معرفی شده است که تحقق این اهداف افزون‌ بر تأمین سرمایه، لایسنس، کالا، تجهیزات، کاتالیست، به نیروی انسانی انگیزه‌دار نیاز دارد.

گفتنی است، دراین نشست تخصصی از ایده‌های برتر راهکارهای رفع چالش‌های حوزه سرمایه انسانی قدردانی شد. پیش از این معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت با انتشار فراخوانی از همه کارکنان صنعت نفت، (رسمی، قراردادی و پیمانکاری) دعوت کرده بود ایده‌های خود برای رفع چالش‌های حوزه سرمایه انسانی را ارائه کنند. به‌دنبال انتشار فراخوان، ۱۹۴ ایده از سوی کارکنان صنعت نفت به دبیرخانه این نشست تخصصی ارسال شده بود که از این تعداد، ۱۵۴ ایده در قالب درست تدوین شده بودند و پذیرش شدند. ایده‌های پذیرفته‌شده ارزیابی و داوری شدند و سرانجام ۱۰ ایده برتر از این بین انتخاب شد که طی این نشست از این ایده‌ها قدردانی شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر