/
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱

عملیات تعمیر شیرآلات و ساخت شفت های شیرآلات واحد RFCC شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با موفقیت انجام گردید

مهندسان و پرسنل توانمند شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با همکاری شرکت های دانش بنیان داخلی در یک اقدام جمعی بی نظیر ، عملیات تعمیر شیرآلات و ساخت شفت های این شیرآلات حساس در واحد RFCC را با موفقیت به پایان رساندند .
کد خبر : ۵۰۴۰۹

به گزارش نبض نفت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی  ، گزارش روابط عمومی کارشناسان و مهندسان سخت کوش واحدهای بهره برداری و تعمیرات با همکاری واحدهای پشتیبانی ، تدارکات کالا و خدمات عمومی و اجتماعی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند در یک اقدام جمعی بی سابقه ، عملیات تعمیر و ساخت شیرآلات دچار نقص فنی و شفت های شیرآلات حساس درواحد RFCC را درکمترین زمان ممکن با موفقیت به پایان رساندند .

مهندس رجبی مدیرعامل پالایشگاه با ابراز خشنودی از کسب این موفقیت بسیار مهم و با ارزش توسط همکاران شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و شرکت های تخصصی داخلی گفت : « واحد RFCC پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از واحدهای بسیار مهم و استراتژیک در این شرکت محسوب می شود که محصولات آن برای کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

الحمدالله همکاران متخصص و سخت کوش ما و شرکت های دانش بنیان یا یک اقدام گروهی ، پس از انجام عملیات پیچیده تعمیراتی و ساخت قطعه ، مجدداً واحد مذکور را در مدار تولید قرار دادند . در حال حاضر تمامی واحدهای عملیاتی در سرویس قرار دارد و بنزین سوپر ، بنزین یورو ، بنزین معمولی ، گاز مایع و پروپیلن و دیگر محصولات در حال تولید است .»

در تشریح فرایند شناسایی مشکل و انجام این عملیات ، پس از مشاهده نشتی در یکی از شیرهای حساس واحد RFCC به عنوان بزرگترین واحد بنزین ساز پالایشگاه، پس از صدور مجوزهای لازم از سوی مهندس رجبی مدیرعامل و مهندس عزت ا... غلامی مدیرعملیات پالایشگاه ، عملیات تعمیر این تجهیز در دستور کار اداره تعمیرات شرکت قرار گرفت .

همزمان با آغاز عملیات تعمیر شیر مذکور ، عملکرد دیگر تجهیزات و شیرهای مشابه در این واحد نیز با هدف پیشگیری از بروز خسارت های احتمالی در آینده ، مورد بررسی قرار گرفت که وجود ایرادات فنی در یکی دیگر از شیرهای واحد محرز گردید .

مهندس غلامی مدیرعملیات پالایشگاه با اشاره به فرآیند انجام این عملیات تعمیراتی بسیار پیچیده در واحد RFCC گفت : « پس از شناسایی کامل مشکلات این دو شیر ، برج احیاء این واحد تخلیه و در اختیار واحد تعمیرات قرار گرفت . همزمان دیگر تأسیسات مهم این واحد نیز از سوی مهندسان مورد بررسی قرار گرفت و وجود ایرادات فنی را در دو نقطه دیگر نیز مشاهده نمودیم که در نهایت پس از برگزاری جلسات فنی ، بازسازی و عملیات تعمیرات اضطراری واحد در دستور کار همکاران قرار گرفت . »

وی با اشاره به اهمیت حیاتی واحد RFCC به عنوان مهمترین واحد تولید کننده بنزین افزود : « از آنجا که محصولات تولیدی این واحد برای کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است ، لذا مهندسین و کارشناسان متعهد و تلاشگر شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ، طی 18 روز کار نفس گیر و شبانه روزی با همت و عزمی مثال زدنی ، عملیات تعمیر را که به صورت عادی درکمتر از دو هفته قابل انجام نبود در یک هفته به پایان رساندند و شیرهای مورد نظر ، تعمیر و واحد راه اندازی گردید . »

مهندس غلامی افزود : « پس از راه اندازی واحد و تزریق خوراک ، متأسفانه شیر تعمیرشده به دلیل تنش های وارد شده ، مجدداً دچار نقص فنی شد که پس از بررسی مجدد متوجه شدیم شفت شیر ، دچار آسیب شده است .

از آنجا که شفت ساخته شده از قبل در این تعمیرات استفاده شده و شفت دیگری در پالایشگاه موجود نبود ، پس از شناسایی شرکت های دانش بنیان توانمند داخلی ، کارشناسان شرکت با هدف تعمیرات و ساخت قطعات مورد نیاز به شهر اصفهان اعزام شدند .»مدیرعملیات پالایشگاه بیان داشت :« در این شرکت های دانش بنیان همزمان با تعمیر قطعات مذکور ، ساخت قطعات جدید نیز سفارش داده شد و در نهایت با همکاری گروهی مهندسان شرکت و کارشناسان شرکت های دانش بنیان ، طی یکی عملیات بسیار پیچیده و تخصصی در کمتر از 48 ساعت شفت جدید با تخصص ، همت و تلاش دسته جمعی این عزیزان ساخته شد و یک عملیات بی نظیر فنی در سطح جهانی با موفقیت به پایانرسید.»

شایان ذکر است شفت مذکور پس از آماده سازی به جهت اهمیت و حساسیت بسیار زیاد آن با حضور مهندس زیار قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در سرویس قرار گرفت و واحد RFCC با موفقیت راه اندازی شد .

این گزارش می افزاید واحد RFCC از مهمترین واحدهای تولید کننده بنزین و دیگر محصولات باارزش همچون گاز مایع و پروپیلن در شرکت پالایش نفت امام خمینی می باشد . در این واحد از فرایند شکست کاتالیستی بستر سیال به منظور تولید حداکثری بنزین بهره گرفته می شود و در حال حاضر بزرگترین واحد پالایشگاهی شکست کاتالیستی در کشور محسوب میگردد و روزانه 8 میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا را تولید می نماید که به عنوانمهمترین مؤلفه تولید بنزین یورو 4 مورد استفاده قرار می گیرد .

گزارش تشریحی و مصاحبه با دست اندرکاران کسب این دستاورد ارزشمند به زودی در اختیار شما همکاران ارجمند قرار خواهد گرفت .

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر