/
۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

افزایش بی‌رویه مصرف بنزین در کشور ناترازی بین تولید و مصرف را در پی داشته است

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز (چهارم دی ماه 1401) در برنامه گذر از زمان در رادیو اقتصاد اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون، به طور متوسط روزانه حدود 103 میلیون لیتر بنزین مصرف شده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (حدود 85.5 میلیون لیتر) با 21 درصد رشد مصرف همراه بوده است.
کد خبر : ۵۰۷۹۹

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علی‌اکبر نژادعلی ضمن تأکید به عدم مصرف بی‌رویه بنزین از ملت عزیز ایران خواست که در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنند که در واقع این تولید ملی و فرآورده‌های استراتژیک بتواند در دسترس همگان برای مدت طولانی  قرار گیرد.

این مقام مسئول به مصرف چهار روز ابتدای ماه جاری اشاره کرد و گفت: به طور متوسط 111 میلیون لیتر بنزین در کشور در این چهار روز مصرف شده که افزایش مصرف بنزین در این موقع از سال بی سابقه بوده به طوری‌که در سال‌های گذشته با پشت سرگذاشتن پیک مسافرت‌های تابستانی مصرف بنزین رو به کاهش بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش تصریح کرد:  این مقدار مصرف در چهار روز ابتدای دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا 16 درصد رشد داشته است.

نژادعلی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در این افزایش مصرف نقش دارد که مصرف بالای خودروها و افزایش تولید خودرو در سال در افزایش مصرف تاثیرگذار است اظهار کرد: علاوه بر عدم صرفه‌جویی در مصرف، حجم ترافیک خودروها یکی دیگر از دلایش افزایش به شمار می آید.
 
وی ادامه داد: این عوامل باعث افزایش مصرف و ناترازی بین تولید و مصرف این فرآورده استراتژیک در کشور شده است. 

 

دولت تصمیم خاصی درباره افزایش قیمت بنزین ندارد

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه دولت تصمیم خاصی درباره افزایش قیمت بنزین ندارد، گفت: مصرف انرژی در ایران نسبت به سایر کشورها خیلی بیشتر است. به اعتقاد من بزرگترین خدمتی که صدا و سیما می‌تواند انجام دهد اطلاع‌رسانی به مردم درباره فرآیند تولید این فرآورده استراتژیک است که با سختی تولید می‌شود و اینکه الان ما در چه وضعیتی قرار داریم.

 

نژادعلی به سال 86 که یکی از کشورهای واردکننده  بنزین با عدد عجیب و غریب بودیم اشاره و تصریح کرد: 27 میلیون لیتر در روز واردات بنزین داشتیم که خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شد به جای وارد کننده، در چند سال اخیر به صادرکننده بنزین تبدیل شده‌ایم .ولی این مورد که بنزین بی‌رویه در کشور مصرف می‌شود باعث شده صادرات این فرآورده کاهش پیدا کند و بحث ارزآوری نیز متأثر از این باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش در پایان سخنان خود از رسانه‌ها خواست تا با اطلاع رسانی‌های لازم از مردم بخواهند که کمتر از خودروهای تک‌سرنشین استفاده کنند که علاوه بر افزایش ترافیک، در مصرف بنزین نیز تأثیر بسزایی دارد.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر