/
۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش؛

مسیر توسعه با مدیران جهادي و ميداني هموار مي‌شود

جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملي پالایش و پخش، در نشست هم‌اندیشی مدیران حراست سراسر کشور در پالایشگاه بندرعباس گفت: این هم‌اندیشی در سالگرد شهید سلیمانی برگزار می‌شود و لازم است که از این مرد بزرگ الگو برداری کنیم. شهید سلیمانی در همه کارها پیش‌قدم بود و برای خدا کار می‌کرد.
کد خبر : ۵۱۱۶۵

به گزارش  نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، وی با اشاره به ویژگی‌های شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم کار آزمون و خطایی نمی‌کرد و با قرآن مانوس و خادم حرمین بود. سادگی در دفتر کار وی مشهود بود و در دفتر کار خود از تصاویر شهدا استفاده می‌کرد. همیشه به فکر سفر آخرت بود و از دیگران حلالیت می‌گرفت. ما نیز به عنوان کارگزار این نظام باید به حاج قاسم اقتدا و ایشان را الگو قرار دهیم. ایشان نشان داد هر جا اراده کردیم توانستیم و نتیجه گرفتیم و هر جا نتیجه نگرفتیم ازكم‌كاري خودمان بود.

سالاری ادامه داد: مدیران باید نیروهای حراست را در متن کار خود ببینند و با آن‌ها همراه باشند، حراست باید در هیئت مدیره ها حضور داشته  و در کمیسیون‌های مناقضات نیز حاضر باشند. این موضوع نیز زمانی اتفاق می‌افتاد که دوستان حراست اشراف اطلاعاتی داشته باشند و با تصمیم به موقع تصمیم مدیریتی بگیرند به عبارتی هم نقش پیشگیری داشته و هم نقش درمان را ایفا کنند.

معاون وزیر نفت باتوجه به مسئله آموزش گفت: نیروها باید اشراف اطلاعاتی با صنعت نفت داشته و این صنعت را بشناسند و در تصیم گیری و اطلاع‌رسانی‌ها به موقع اقدام کنند.

وی در ادامه به تهدیدات اشاره کرد و گفت: امروز تهدیدات ما تهدیدات فیزیکی نیست و نوع تهدیدات امروز نیز متفاوت است و دشمنی‌ها در جریان تهدیدات نیز متفاوت است و امروزه، دشمنان چالش را می‌شناسند و به آن ضربه وارد می‌کنند.

معاون وزیر نفت افزود: در شرایطی که شکاف قیمتی ایران با کشورهای همسایه زیاد است و از آنجايي‌كه صنایع ما صنایعی انرژی‌بر است و در کشور به بهینه‌سازی مصرف انرژی توجهی نشده است، بنابراین باید هوشمند باشیم و در شرایط حال باید ناترازی را جدی بگیریم و به تهدید مصرف زیاد، قاچاق و بارنامه‌های صوری باید توجه کنیم.

وی با اشاره به مصرف بالای انرژی در نیروگاه‌ها و خودروها گفت: راندمان انرژی نیروگاه‌ها در حد 30 درصد است و خودروها نیز100 کیلومتری 16 لیتر مصرف می‌کنند. از طرفی اضافه شدن یک میلیون خودرو یعنی یک میلیارد سوخت مصرفی بیشتر؛ یک میلیارد سوخت یعنی یک پالایشگاه جدید به عبارتی تامین اعتبار چهار میلیارد سرمایه گذاری، لذا باید در حوزه مصرف و مدیرت مصرف اقداماتی را در نظر بگیریم.

سالاری با اشاره به افزایش مصرف انرژی بعد از کرونا گفت: بعد از کرونا با رشد 20 درصدی مصرف روبرو بودیم و مصرف به 105 میلیون لیتر در روز رسید. از طرفی ناترازی گاز در کشور سبب شد، مصرف سوخت مایع را اضافه کنیم و همین امروز نسبت به سال گذشته نزدیک به دو میلیارد لیتر سوخت مایع بیشتری مصرف کرده‌ایم.

مدیر عامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: از سال 98 تا سال 1401 صد در صد افزایش سوخت نیروگاهی داشتیم و این موضوعات باعث شده که طبق تبصره ماده 14 بودجه، رشد مصارف و منابع تراز نباشند و بودجه با مشکل مواجه شود، در نتیجه نقدینگی شرکت نیز دچار مشکل ‌شود چرا که بودجه پالایش و پخش درصدی و کارمزدی است.

وی با اشاره به وظیفه محوله به حراست‌ها گفت: وظیفه در حوزه حراست این است که حساسیت در بخش‌های خودشان را داشته باشند، زیرا دشمن در صدد آسیب‌رسانی به تولید کشور است که باید به آن توجه شود.

معاون وزیر با اشاره به توجه به زیرساخت‌ها گفت: روزی 900 تانکر از این نقطه جابجا می‌شود و نیازمند آن است که زیر ساخت خط لوله انتقال را گسترش دهیم.

سالاری با اشاره به گذشتن از دوران آزمون و خطا گفت: باید تصمیم درست بگیریم، چه در احکام بودجه و چه در تصمیمات و کنترل، از طرفی با اجرایی شدن سامانه سپهتن، ميبايست بیش از 10 میلیون لیتر صرفه‌جویی می‌کردیم كه ميسر نشد.

وی در ادامه با اشاره به نیروهای حراست گفت: امروز دوستان حراست با توجه به سیاست کنترل در بارنامه و حمل و نقل و دپو؛ فروش‌های مرزی و مهاجرت کارت‌ها، وظیفه نظارت دارند.

معاون وزیر گفت: ما در حال ورود به سال جدید هستیم لذا باید ذخیره‌سازی بنزین را پیش‌بینی کنیم. امروز به عنوان مجموعه کشور در بخش امنيت انرژی باید شکاف‌ها را پیدا کنیم و مشکلات را رفع کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش ادامه داد: واقعیت این است که مجموعه پالایش پخش در حد یک وزارت‌خانه کار دارد ولی ابزار ندارد و با سازکار تبصره 14 نمی‌شود شرکت را اداره کرد.

وی با اشاره به مشکلات گفت: هنوز افرادی هستند که مسیر توسعه را می‌بندند و با مین‌گذاری‌های گذشته، مشکلات زیادی را به وجود آورده‌اند در حالی که این مشکلات تا حدی رفع شده است. در ادامه مسیر نیز باید با استفاده از مدیرانی که تفکرات جهادی دارند و میدانی هستند، مسیر توسعه را هموار کرد.

سالاري در خصوص نيروي انساني گفت: ساختار نیروی انسانی مشکل دارد و با دستمزد قانون كار نمی‌توان افراد را جذب کرد. در صنعت نفت نیز این موضوع از چالش ها است، كه تفاوت قیمت‌ و جذابیت‌ها باید آسیب شناسی شود. بخش ساختار نیروی انسانی باید متحول شود و در همه بخش‌ها باید یک بازنگری اساسی انجام دهیم.

معاون وزير نفت اضافه كرد: امروز باید برنامه‌ریزی‌ها براساس واقعیت‌ها باشد و مسئولیت‌ها نیز زیاد است، لذا نباید بگذاریم طرح‌های توسعه‌ای بخوابد و با تلاش مضاعف باید شغل ایجاد کنیم. از طرفی شرکت‌های پالایشی باید 30 درصد از سود خود را برای توسعه در نظر بگیرند.

وی با اشاره به مدیریت مصرف انرژی گفت: باید به حوزه امنیت انرژی توجه ویژه شود و مدیریت مصرف انرژی از اولویت‌ها قرار گیرد. در سال با 20 درصد رشد انرژی کشور روبرو هستیم و نتیجه آن نیز عدم تامین خوراک پتروشیمی و مشکل در ارزآوری کشور است.

مدیر عامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امروز با توجه به اقداماتی که انجام شده شرایط را توانستیم به خوبی بگذرانیم اما باید در بخش مدیریت مصرف نیز راهکار ارائه دهیم. لذا نیاز است که برنامه‌ریزی کنیم. ما با توجه به بخش ساختار و آموزش کیفی و مدیریت انسانی می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم. با توسعه در صنعت انرژي مي‌توانيم نيازمندي‌هاي صنعت نفت را مرتفع كنيم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر