/
۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶

چشم‌انداز قیمت نفت درسال 2023

جنگ روسیه با اوکراین، تصمیمات اوپک پلاس، برجام، مناسبات ونزوئلا با آمریکا و تنش‌های احتمالی در حوزه نفتی خلیج فارس از مهمترین عوامل افزایش یا کاهش قیمت نفت در سال 2023 می‎باشد.
کد خبر : ۵۱۵۲۸
یادداشت -یزدان امیدی
به گزارش نبض نفت چشم‌انداز قیمت نفت درسال 2023 را می‌توان متاثر از چند تحول و تصمیم بین‌المللی و جهانی ارزیابی کرد.

1- جنگ روسیه با اوکراین

2- تصمیمات اوپک پلاس در کاهش یا افزایش تولید اعضا

3- وضعیت مذاکرات برجام

4- وضعیت مناسبات ونزوئلا با آمریکا

5- تنش‌های احتمالی در حوزه نفتی خلیج فارس یا بین‌المللی

در گام اول جنگ روسیه با اوکراین در سال 2023 در حال وارد شدن به یک سالگی‌اش است. سالی پر فراز و نشیب و تلخ که خرس روسی پشت سر گذاشت و جهان را درگیر اقدامانش کرد موضوعی که با رمل و اسطرلابی که پوتین انداخته بود سازگاری نیافت و او را وارد باتلاق خطرناکی کرد تا آمریکا با شرکا و فرزند خوانده‌هایش بر روسیه بیش از پیش سخت بگیرند و او را در منگنه اقتصادی قرار دهند تا هیمنه‌اش فرو پاشد و به گوشه عزلت تلخ اجباری در عرصه اقتصادی بین‌ا لمللی دچار شود.

تصمیمات اوپک پلاس مبنی برکاهش عرضه 2 میلیون بشکه‌ای میتواند بازار را وارد تنش‌های قیمتی نفت و انرژی کند، موضوعی که به طور قطع مورد تایید ایالات متحده آمریکا و کشورهای آلمان ،فرانسه، انگلیس و ایتالیا نخواهد بود.

وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+4 نیز مهم است. با توجه به موضع‌گیری‌های غیررسمی که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و آنتونی بلینکن و اتحادیه اروپا اتخاذ کرده و به نظر می‌رسد نمی‌توان به این مذاکرات چندان امید بست اما اگر مذاکرات هسته‌ای به سرانجام برسد حاصل کار افزایش عرضه نفت ایران به میزان 3/1 تا 4/1 میلیون بشکه نفت خواهد بود که می­تواند تاثیرات محسوسی در عرصه اقتصاد و سیاست بین‌المللی به همراه داشته باشد.

وضعیت ونزوئلا هم با توجه به چراغ سبزهایی که آمریکا نسبت به کاراکاس و مادورو داشته به نظر می­رسد در سال 2023 شاهد تحولاتی در عرصه اقتصادی قاره آمریکا اعم از شمالی و جنوبی باشیم اما نکته ای که نباید فراموش کرد این است که افزایش عرضه نفت ونزوئلا تاثیرگذاری چندانی بر رفع تحریم‌های نفتی بر بازار سوخت جهانی نخواهد داشت اما می­تواند دارای تاثیرات سیاسی حائز توجهی باشد.

از دیگر مباحث می‌توان به تنش‌های احتمالی به خصوص در کانون اقتصادی و انرژی جهان اشاره کرد موضوعی که نمی­توان آنرا نادیده گرفت به عبارتی هر گونه جنگ و تنش احتمالی مساوی با افزایش قیمت نفت خواهد بود. مجموعه این موارد اشاره شده می‌تواند بر قیمت نفت تاثیرگذار باشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر