/
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران؛

اقدامات عملی در موضوع مدیریت مصرف، امری ضروری است

توسعه حداکثری گازرسانی به سراسر کشور در حالی صورت گرفته که در موضوع مدیریت مصرف غفلت‌هایی شده و این مسئله منجر به تفاوت شدید سهم بخش خانگی و تجاری با صنعت، در دوره‌های سرد و گرم سال شده است.
کد خبر : ۵۱۸۳۲

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در حاشیه آیین اختتامیه سومین رویداد ملی آوای گاز خلیج فارس که به میزبانی شرکت گاز استان بوشهر برگزار شد، ضمن قدردانی از این شرکت به‌منظور برگزاری این رویداد فرهنگی و بیان این مطلب، اظهار داشت: ضرورت دارد همه بخش‌ها در موضوع مدیریت مصرف، اقدامات عملی داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های پیشرفت در دنیا، توزیع انرژی در کشور است و کشور ما نیز، به واسطه بهره‌مندی از نعمت غنی و خدادادی گاز موجود در پارس جنوبی، توانسته اقدامات بزرگی را در رابطه با تأمین این انرژی پاک در کشور رقم بزند.

رحمانی افزود: در کشوری که 19 پالایشگاه گازی، ۳۸ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز و بیش از ۴۴۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز دارد، همچنین بیش از ۳۶ هزار روستا و یک‌هزار و ۲۲۰ شهر تاکنون گازرسانی شده‌اند، می‌توان گفت اقدامی بسیار بزرگ در بحث توسعه انجام شده؛ اقداماتی ازجمله توان داخلی در ساخت پالایشگاه، ایستگاه و خطوط انتقال گاز ایران که موجب حیرت شرکت‌ها و کارشناسان خارجی است، اما این توسعه و پایداری به اقدام‌های بعدی نیز نیاز دارد.

صنایع سواحل مکران در صف دریافت گاز

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که موضوع گازرسانی علاوه بر تأثیر مثبتی که در افزایش آسایش و رفاه خانواده‌ها دارد، نقش قابل توجهی هم در توسعه صنعتی کشور دارد، گفت: استان سیستان و بلوچستان در راهبرد گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در اولویت نخست است و حتی استان‌های معین نظیر هرمزگان برای گازرسانی برای این استان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه این استان، نظیر سواحل مکران و مطالبه صنایع بزرگ در این استان برای دریافت گاز، مطمئناً می‌توان گفت با پایان یافتن طرح‌های گازرسانی به این استان و استقبال صنایع از این انرژی پاک، شاهد توسعه چشمگیر اقتصادی در سیستان و بلوچستان خواهیم بود.  

رحمانی تأکید کرد: تاکنون گازرسانی به ۳۹۵ نیروگاه بزرگ و کوچک، ۳۱ مشترک پتروشیمی که هریک شامل چند مجموعه پایین‌دستی هستند، ۷۸ صنعت سیمانی، ۲۸۵ صنعت فولادی، بیش از ۱۴۲ صنعت در شهرک‌های صنعتی و خارج از آن‌ها، ۲۲۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) و ۳۰ میلیون واحد مسکونی در کشور انجام شده است؛ آماری چشمگیر که در تلفیق صنعت و هنر، همانند رویداد حاضر، می‌تواند به خوبی خود را نشان داده و نهال این رویداد را به درختی تنومند تبدیل کند.

اهمیت مدیریت مصرف گاز در کشور

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در رابطه با اهمیت مدیریت مصرف گاز در کشور، گفت: مصرف سالانه  بیش از 228 میلیارد مترمکعب گاز در کشور یک اتفاق بزرگ است؛ اتفاقی مهم به‌ویژه زمانی که 70 درصد آن در اختیار صنعت و 30 درصد آن در بخش خانگی و تجاری مصرف شود؛ موازنه‌ای درست که متأسفانه در دوره سرد سال برعکس می‌شود و گاهی سهم بخش خانگی را تا 80 درصد نیز افزایش می‌دهد. از این رو ضروری است که مدیریت مصرف گاز به صورت جدی‌تری دنبال شود.   

رحمانی در ادامه، با تأکید بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی، افزود: با توجه به شرایط کنونی، یکی از مدیریت‌های مغفول‌مانده، بحث مصرف گاز است. در واقع، شرکت ملی گاز ایران وظیفه خود را در بخش‌های تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز بسیار خوب انجام داده، اما در بحث مدیریت مصرف، متأسفانه کمی عقب‌تر است.

بهینه‌سازی مصرف گاز در تمامی بخش‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که بهینه‌سازی مصرف گاز تنها مختص به بخش خانگی نیست، اظهار کرد: در این روزهای زمستان با وجود تولید و تزریق بیش از ۸۴۸ میلیون مترمکعب گاز در روز به خطوط سراسری، اکنون قریب به یک ماه است که روزانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود که هدررفت منابع، سرمایه و ثروت را در پی دارد.

رحمانی در پایان، با قدردانی از برگزاری رویداد ملی آوای گاز خلیج فارس، بر ضرورت فعالیت‌های فرهنگی در تمامی بخش‌ها تأکید و اظهار کرد: هرچند رفاه و آسایش مردم اولویت دولت و صنعت گاز است، اما آن‌چه رفاه پایدار را برای مردم به ارمغان می‌آورد، بحث مدیریت مصرف این انرژی پاک است؛ چراکه بخش صنعت در این روزها مظلوم واقع می‌شود، بنابراین ما به ایده‌ها و روش‌های نو برای بهینه‌سازی و کاهش مصرف در همه بخش‌ها (خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی) نیاز داریم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر