/
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳

پایانی بر بی‌برقی!

برخلاف تجربه قطعی مکرر برق در سال‌های قبل، وزیر نیرو می‌گوید که با تمهیدات اندیشیده شده، دیگر نگرانی برای خاموشی وجود ندارد.
کد خبر : ۵۵۲۱۵

نبض نفت-هرچند محدودیت‌های ایجاد شده در سرمایه گذاری‌های جدید و افزایش قابل توجه مصرف برق در سال‌های گذشته، باعث بالا رفتن فشار به شبکه برق شده اما وزارت نیرو از تامین برق مورد نیاز در تابستان خبر داد.

خداحافظی روز: بی‌برقی

دولت سیزدهم در شرایطی این دو صنعت حیاتی و مهم را تحویل گرفت که به‌دلیل توسعه‌نیافتن ظرفیت‌ها، هر دو بخش با مسائل متعددی دست به گریبان بود، تنش گسترده آبی در شهرها و روستاها، حجم بالای طرح‌ها و پروژه‌های متوقف و نیمه‌تمام و خاموشی‌های گسترده برق در کشور، مدیریت ویژه‌ای را بر این نهاد مهم و حساس می‌طلبید. تحت این شرایط علی‌اکبر محرابیان که سابقه مدیریت بر وزارت صنایع را در دولت‌های گذشته در کارنامه خود دارد، عهده‌دار مسئولیت وزارت نیرو شد.

استقبال مردم از یارانه جدید نیز مثبت ارزیابی می‌شود. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از مشارکت بیش از ۷۰ هزار خانوار تهرانی در طرح کالابرگ الکترونیک و تجهیز بیش از ۸۰۰۰ فروشگاه در استان تهران برای اتصال به سامانه کالابرگ خبر داد.

همچنین سرپرست اداره‌کل استاندارد استان تهران از توقیف انواع لوازم خانگی غیراستاندارد، در بازار امین حضور و نعمت‌آباد شهر تهران خبر داد.

همکار روز: هندی‌ها

سرپرست سازمان توسعه تجارت می‌گوید با وجود آنکه هنوز برخی مشکلات در سطح اجرا و سیاست‌ها میان ایران و هند باقی مانده، اما میزان تجارت مشترک میان دو کشور در سال گذشته به پنج میلیارد دلار رسیده است.

همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت اختلاف نظرات با اپراتور هندی در چابهار برای قرارداد بلندمدت حل و فصل شده و در آینده نزدیک قرارداد بلندمدت نهایی خواهد شد.

در خبری دیگر، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اگر هواپیما دچار فرسودگی شود، دیگر قابلیت پرواز نخواهد داشت، گفت که برنامه‌های نوسازی ناوگان در سال‌های گذشته موفق نبوده و در زمان برجام انتخاب‌های خوبی برای واردات نداشتیم.

فرار روز: شاخص بورس

روند حرکت شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات نزولی بود اما این شاخص در ساعات پایانی توانست روندی صعودی به خود بگیرد.شاخص کل بورس امروز با ۲۷۱۸ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۱۶۶ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۸۵۸ واحد افزایش یافت و در رقم ۷۳۸ هزار و ۸۳۴ واحد ایستاد.

بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (با نفت و بدون نفت) و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در سال ۱۴۰۱ به ترتیب به ۱۵۱۵۴ و ۱۳۸۸۲ هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با رقم مشابه سال ۱۴۰۰ (۱۴۵۷۱ و ۱۳۴۱۶ هزار میلیارد ریال)، به ترتیب به میزان ۴ و ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

در خبری دیگر از بانک مرکزی، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ۴۸۱۴ هزار میلیارد ریال مبادله‌ شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد، ۱۹.۱ درصد و از نظر مبلغ، ۴۶.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

پایان مهلت روز: اظهار نامه مالیاتی

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد که فردا ۳۱ خرداد آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه است.

با این وجود، رئیس اتاق اصناف ایران از درخواست تمدید تسلیم اظهارنامه مالیاتی و همچنین ابلاغ دستورالعمل برای حجاب متصدیان واحدهای صنفی خبر داد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز از تعدیل نرخ سقف ارزی واردات شکر جهت تسهیل در فرایند ورود کالا به کشور خبر داد.

وام مسکن ۹۶۰ میلیون تومان شد

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس مصوبه امروز شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم نسبت به گذشته تا دو برابر افزایش یافت.

محمدرضا فرزین در این باره اظهار کرد: این تسهیلات در شهر تهران به صورت انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان بود که بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار هر دو مبلغ دو برابر شد و به ترتیب به ۴۰۰ میلیون تومان و  ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بر این اساس، تسهیلات در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیز از ۱۶۰ میلیون تومان و ۳۲۰ میلیون تومان برای هر نفر و زوجین به دو برابر این مبالغ به ۳۲۰ و ۶۴۰ میلیون تومان رسید. در مناطق شهری نیز این تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومان و ۲۴۰ میلیون تومان بود که به ۲۴۰ میلیون تومان و ۴۸۰ میلیون تومان رسید.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر