/
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵

توزیع بیش از ۶۷۶ میلیون لیتر بنزین در منطقه قزوین در سال ۱۴۰۱

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی شرکت ملی پخش، از توزیع بیش از ۶۷۶ میلیون لیتر بنزین در منطقه قزوین در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
کد خبر : ۵۴۵۳۵
به گزارش  نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین، لطف‌اله مسعودی گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین نزدیک ۸۰ سال قدمت و ۱۹۰ پرسنل دارد و دارای چهار ناحیه عملیاتی مرکزی، تاکستان، بوئین زهرا و آوج است که شش شهرستان اصلی قزوین، آبیک، البرز، تاکستان، آوج و بوئین زهرا را تحت پوشش سوخت‌رسانی قرار داده است.

 

مسعودی با اشاره به این که این منطقه دارای یک انبار نفت در شهرستان قزوین است، بیان کرد: منطقه قزوین قریب به ۱۲۰ ناوگان حمل و نقل دارد و ظرفیت انبار نفت آن نیز نزدیک به ۱۲۰ میلیون لیتر است؛ در این منطقه همچنین ۹۵ جایگاه عرضه سوخت فعال وجود دارد و ۱۱ جایگاه جدید نیز در دست احداث است.

 

فعالیت ۵۹ جایگاه سی‌ان‌جی در منطقه قزوین

وی درباره وضعیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی در منطقه قزوین گفت: ۵۹ باب جایگاه سی‌ان‌جی فعال در منطقه وجود دارد و در سال ۱۴۰۱، به طور میانگین روزانه، ۲۳۷ میلیون و ۳۱۰ هزار مترمکعب سی‌ان‌جی در این منطقه توزیع شده است که در مقایسه با ۱۴۰۰،  با ۲۳۰ میلیون مترمکعب، رشد سه درصدی را نشان می‌دهد.

 

این مقام مسئول درباره میزان مصرف فرآورده‌های نفتی در منطقه قزوین در سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۱، ۶۷۶ میلیون لیتر بنزین توزیع شده است که این عدد در مقایسه با ۱۴۰۰، ۲۵ درصد رشد داشته است. همچنین در این بازه زمانی ۱۴ میلیون و ۱۸۶ هزار لیتر نفت سفید توزیع شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲ درصد رشد یافته است.

 
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین میزان نفت‌گاز (نیروگاهی و غیرنیروگاهی) توزیع شده در منطقه قزوین در سال ۱۴۰۱ را بیش از ۶۵۴ میلیون لیتر اعلام کرده و افزود: این میزان نسبت به سال پیش از آن (۱۴۰۰) با ۶۲۳ میلیون لیتر، پنج درصد رشد یافته است.

 

وی افزود: میزان توزیع نفت‌گاز نیروگاهی نیز در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۷۷ میلیون و ۴۴۴ هزار لیتر بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۷ درصد رشد یافته است.

 

توزیع سوخت نیروگاهی سومین نیروگاه بزرگ کشور در منطقه قزوین
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین با اشاره به این‌که استان قزوین پنجمین استان صنعتی کشور است که بیش از سه هزار واحد صنعتی دارد، تأکید کرد: قریب به ۱۲ هزار خانوار مصرف‌کنند نفت‌سفید روستایی تحت پوشش داریم که علیرغم گازرسانی وسیع، هنوز به گاز دسترسی ندارند.

 

وی افزود: نیروگاه شهیدرجایی قزوین را نیز سوخت‌رسانی می‌کنیم که سومین نیروگاه بزرگ ایران است و با دریافت بی‌وقفه سوخت نفت‌گاز و نفت‌کوره از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، روزانه ۲ هزار مگاوات برق را به شبکه برق ایران تزریق می‌کند.
 
 
رشد ۳۰ درصدی توزیع سوخت نیروگاهی زمستانی در سال ۱۴۰۱
مسعودی با اشاره به این‌که نفت‌کوره غیرنیروگاهی که عمدتا در بین صنایع در سال ۱۴۰۱ توزیع شده است، بیش از هفت میلیون لیتر بوده است، بیان کرد: میزان توزیع نفت‌کوره نیروگاهی در سال گذشته (۱۴۰۱)، ۳۰ درصد افزایش یافت. در سال ۱۴۰۱، یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون لیتر سوخت نیروگاهی به نیروگاه شهیدرجایی قزوین تزریق شده است که این عدد در سال ۱۴۰۰، ۹۱۵ میلیون لیتر بوده است.
 
وی با اشاره به این که در سال گذشته حجم بسیار مضاعفی بر عملیات توزیع سوخت زمستانی همکاران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قزوین وارد شد، اما خوشبختانه با تلاش همکاران ما در شرکت پخش، اجازه ندادیم که حتی یک لحظه نیروگاهی خاموش شود.

 

این مقام مسئول به حساسیت‌های کار توزیع فرآورده در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع سوخت، همکاران ما به صورت شبانه‌روزی و بدون تعطیلی در تمامی ایام سال مشغول تلاش هستند و با توجه به این‌که جریان توزیع سوخت حتی یک لحظه نیز نباید متوقف شود، استرس و فشار کاری زیادی را تحمل می‌کنند.
 
توزیع روزانه ۱ میلیون و ۸۵۲ هزار لیتر بنزین در منطقه قزوین
 
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین، میانگین مصرف بنزین منطقه قزوین در سال ۱۴۰۱ را یک میلیون و ۸۵۲ هزار لیتر اعلام کرد و گفت: میانگین مصرف نفت‌گاز (نیروگاهی و غیرنیروگاهی) در این ایام، ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار لیتر بوده است، همچنین به طور میانگین روزانه ۳۸ هزار لیتر نفت‌سفید در منطقه قزوین در سال ۱۴۰۱ توزیع شده است و این میزان در مورد نفت‌کوره نیز سه میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است.
 
مسعودی میانگین مصرف سی‌ان‌جی در منطقه قزوین در سال ۱۴۰۱ را، روزانه ۶۵۰ هزار مترمکعب اعلام کرد.
 
توزیع ۶۷ درصدی بنزین با کارت سوخت شخصی
وی همچنین درباره اقدامات انجام شده درباره ساماندهی کارت آزاد جایگاه‌داران گفت: برای اجرای این طرح علاوه بر تعامل با نهادهای استانی، با نصب بنر و ... اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دادیم تا فرهنگ‌سازی شود. با توجه به قرار گرفتن اتوبان کرج - قزوین در منطقه قزوین و حساسیت سوخت‌رسانی به جایگاه‌های این مسیر، کارت آزاد بیشتری در اختیار این جایگاه‌ها قرار دادیم و تلاش کردیم که با فرهنگ‌سازی، مردم به سمت استفاده از کارت آزاد ترغیب شوند. خداروشکر استقبال خوب بود.
           

صرفه‌جویی ۸۷۲ میلیارد ریالی با اجرای طرح پایش مستمر توزیع نفت‌گاز اضطراری

مسعودی یکی از دستاوردهای ارزشمند در این باره را پایش مستمر توزیع نفت‌گاز اضطراری و کاهش ۳۳ درصدی عرضه آن در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد و گفت: در اثر اجرای این طرح، در مصرف بیش از ۸۷۲ میلیارد ریال صرفه‌جویی محقق شده است و علاوه بر آن، با پایش تراکنش‌های مجاری عرضه سوخت تعداد ۳۰۶ کارت سوخت کشف و ضبط شد.

وی در تشریح فعالیت‌های شاخص سال ۱۴۰۱ منطقه قزوین گفت: تشکیل و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان نیروگاه شهیدرجایی به صورت ادواری و مستمر، بازدیدهای دوره‌ای ماهیانه و مشترک سه ماهه از نیروگاه برق شهیدرجایی با حضور نمایندگان، برنامه‌ریزی و هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، شرکت نفت، اداره پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز، پلیس امنیت اقتصادی، شرکت گاز و تعزیرات حکومتی و پایش عملیات و نحوه مصرف سوخت نیروگاهی به صورت ماهانه و ارائه گزارش به ستاد از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده است.

 

نگاهی به اقدامات شاخص منطقه قزوین در سال ۱۴۰۱

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قزوین اجرای تاورهای روشنایی در سطح انبار نفت منطقه، تشکیل ۲۵ پرونده تخلفاتی در حوزه سوخت نیروگاهی و ارجاع به تعزیرات حکومتی و کمیته رسیدگی به تخلفات مناطق مبادی ارسال در سال ۱۴۰۱، تشکیل ۱۱ جلسه با آرای صادره ۳۶۶ مورد در سال ۱۴۰۱ و تعیین بیش از ۱۲۶ میلیارد ریال غرامت، پیگیری و اجرای پروژه ارتقاء سامانه آتش‌نشانی، پیگیری اجرای طرح کهاب جایگاه‌های عرضه سوخت استان، اجرای سیستم تسویه فاضلاب (سپتیک تانک)، برنامه‌ریزی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی (امداد و نجات و...) و برنامه‌ریزی به منظور توزیع غذای رژیمی جهت بهبود سلامت کارکنان را از دیگر اقدامات شاخص انجام شده در این منطقه در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد.

مسعودی افزود: در جهت اجرای مناسب طرح ساماندهی کارت‌های سوخت جایگاه‌داران اقداماتی نظیر اطلاع‌رسانی از طریق نصب بنر و برچسب بر روی نازل‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیمای مرکز قزوین به صورت مستمر، رسانه‌های محلی و فضای مجازی و کاهش کارت‌های بنزین آزاد جایگاه‌ها به هر سکو یک عدد اجرایی شد که خوشبختانه نتایج موفقیت‌آمیزی در برداشت.

وی بیان کرد: برگزاری جلسات منظم ماهیانه با سازمان‌های متولی در سامانه سدف برای هماهنگی و همکاری مضاعف به منظور تخصیص بهینه سوخت به صنایع، اصناف و کشاورزی برای تحقق شعار سال، تجهیز مخازن ۹ و ۱۷ به سیستم فومینگ و کولینگ، برگزاری دوره‌های آموزشی متصدیان جایگاه‌های عرضه سوخت، اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست‌محیطی و عوامل زیان‌آور محیط کار (آب، خاک، هوا) و ارزیابی ریسک‌های بهداشتی و توزیع اقلام بهداشتی به منظور کنترل و کاهش شیوع بیماری‌های واگیردار (کرونا) از جمله اقدامات و برنامه‌های آتی درجهت تحقق مؤلفه اول شعار سال مبنی بر رشد تولید در منطقه قزوین بوده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر