/
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲

ظهور بحران کمبود آب آشامیدنی در شاهرود قبل از رسیدن تابستان

بحران کمبود آب در آخرین ماه بهار در شهرستان شاهرود با قطعی و کاهش فشار آب برخی مناطق همراه بود، در کنار صرفه‌جویی و استفاده بهینه آب، باید برای تامین آب آشامیدنی پایدار به عنوان نیاز اساسی مردم این منطقه در شرق استان سمنان تدابیر خاص اندیشیده شود.
کد خبر : ۵۴۸۱۰

نبض نفت _ تغییر شرایط آب و هوایی را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل برای کمبود منابع آب در کشور برشمرد؛ چرا که بیشتر استان‌های کشور معضل کم‌آبی را به نوعی لمس می‌کنند. برخی کارشناسان بر این باورند کنار خشکسالی‌های پیاپی، رشد جمعیت، توسعه نامتوازن، مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی و توسعه بی‌رویه صنعت، از مهم‌ترین دلایل بحران آب به شمار می‌آید.

همت همه جانبه مسوولان امر و افزایش همکاری‌ها و نظارت برون و درون بخشی برای برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت تصمیم‌گیری کلان حل این معضل را می‌طلبد.

کمبود آب آشامیدنی در شهرها و روستاها به طور مستقیم با زندگی مردم ارتباط دارد، در حالی که منابع آبی روز به روز محدودتر و عمق چاه‌ها برای دست‌یابی به آب به بیش از ۳۰۰ متر رسیده و تقاضای آب نیز روز به روز برای مصارف مختلف با افزایش مواجه است، طرح‌های مختلف آب‌رسانی به شهرستان شاهرود این منطقه از بهشت کویر نتیجه‌ای در برنداشته است.

ظهور بحران کمبود آب آشامیدنی در شاهرود قبل از رسیدن تابستان

نگرانی مردم شاهرود از کمبود شدید آب

نگرانی مردم شاهرود از بحران آب و اجرا نشدن کامل طرح انتقال آب از چشمه سارهای قطری استان گلستان طی سال‌های گذشته بارها با تلاش موثران، امضای طومار مردمی، حضور در دفتر امام جمعه و همچنین فرمانداری شاهرود به گوش مسوولان رسانده شد.

اتمام این طرح که حدود ۲۵ سال به عنوان یکی از بزرگترین و پرهزینه‌ترین طرح‌های ملی و با هزینه‌کرد حدود ۳۰ میلیارد تومان مهم‌ترین خواسته مردمی برای تامین آب آشامیدنی در این شهرستان است.

انتقال آب از سرچشمه‌های قطری برای جبران کمبود آب شاهرود ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از ۴۵ کیلومتر مسیر انتقال حدود ۴۴ کیلومتر آن انجام شد، اما اجرای کامل این طرح با مشکل روبرو شده است.

سد نعیم آباد شهر مجن و همچنین سد کالپوش نیز برای تقویت سفره‌های زیرزمینی آب و بهره‌مندی مردم و کشاورزان ساخته شد، اما از آن‌ها هم به دلایل مختلفی در چرخه توزیع آب آشامیدنی استفاده نمی‌شود.

در این سال‌ها برای گذر از شرایط بحرانی چاه آب سایر دستگاه‌های اجرایی شهرستان در اختیار آبفا قرار می‌گیرد تا با توجه به گرمای هوای تابستان، مشکلی برای تامین آب آشامیدنی شهروندان به وجود نیاید.

کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و همچنین خشکسالی مداوم موجب شده علاوه بر تامین آب آشامیدنی، کشاورزان نیز برای آبیاری محصولات باغی و زراعی با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند.

ظهور بحران کمبود آب آشامیدنی در شاهرود قبل از رسیدن تابستان

وزیر نیرو: آب پایدار برای شاهرود از سد کالپوش تامین می‌شود

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در سفر بهمن ماه سال گذشته به شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان؛ پایدارسازی آب مورد نیاز این شهرستان با تامین آب از سد کالپوش را با فوریت مورد تاکید قرار داد.

محرابیان با بیان اینکه جبران کسری آب این شهرستان در دستور کار است، ابراز کرد: شهرستان شاهرود برای پایدارسازی آب نیازمند توجه بیشتری است و اجرای طرح‌های تعریف‌شده باید سرعت گیرد.

وی تاکید کرد: تامین آب برای شاهرود در سطح طرح‌های اضطراری و هم در قالب آبرسانی از سد کالپوش به سرانجام می‌رسد.

از سفر بهمن‌ماه ۱۴۰۱ وزیر نیرو به شاهرود تاکنون بیش از چهار ماه گذشته است؛ با وجود این مردم در این روزها با قطعی و کاهش فشار آب در شبکه توزیع و محقق‌نشدن گفته وی، قبل از شروع فصل تابستان، گرمای شدید را در این شهر حاشیه کویر لمس کرده‌اند.

شاهرود ۸۵ هزار و ۱۰۰ مشترک آب دارد

رییس اداره آب و فاضلاب شاهرود با بیان اینکه این شهرستان دارای ۸۵ هزار و ۱۰۰ مشترک آب است، به خبرنگار ایرنا، گفت: طول شبکه آبرسانی شهر شاهرود، رویان و هفت روستای زیر پوشش این اداره، ۶۸۵ کیلومتر است.

ابراهیم باقری با اشاره به اینکه طول خط انتقال هم ۱۶۰ کیلومتر است، افزود: ۶۰ هزار متر مکعب مخزن و ۲۵ شیر فشارشکن برای آبرسانی به مردم شهر شاهرود به‌کار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شهر شاهرود، شهرک نوین، رویان، و روستاهای دیزج، مغان، اردیان، حسین آباد و جعفر آباد زیر مجموعه اداره آب و فاضلاب این شهرستان هستند، اظهار کرد: اکنون آب آشامیدنی این مناطق از طریق یک رشته قنات و ۲۴ حلقه چاه در هشت مخزن ذخیره تامین می‌شود.

باقری با اشاره به اینکه مجموع آب قابل برداشت از این چاه‌ها ۶۰۵ لیتر بر ثانیه و نیاز آبی شهر در ساعت‌های اوج مصرف ۸۰۵ لیتر بر ثانیه است، ابراز کرد: میانگین بارش سالانه در شاهرود ۱۲۰ میلی‌متر بود و در سال‌های اخیر میزان آب سفره‌های زیرزمینی با افت شدیدی رو به رو شده است.

رییس اداره آب و فاضلاب شاهرود با بیان اینکه برخورد با انشعاب‌های غیرمجاز در محدوده خدماتی این اداره در دستور کار است، تصریح کرد: در صورت گزارش مردمی مبنی بر وجود چنین انشعاب‌هایی با دریافت مجوز ورود، بررسی صحت موضوع به سرعت در دستور کار قرار می‌گیرد.

ظهور بحران کمبود آب آشامیدنی در شاهرود قبل از رسیدن تابستان

۲۵ درصد آب آشامیدنی در شبکه توزیع هدر می‌رود

وی با اشاره به اینکه میزان هدررفت آب در شبکه توزیع آب شهری حدود ۲۵ درصد است، افزود: طراحی این شبکه‌ها به گونه‌ای است که پس از گذشت ۲۵ سال نیاز به نوسازی دارد و برای این کار باید هر سال ۲۶ کیلومتر لوله جدید جایگزین شود.

باقری با بیان اینکه اصلاح شبکه توزیع آب نیازمند اعتبارات میلیاردی است، افزود: تمام شبکه توزیع این شهرستان قدیمی نیست، به مرور زمان با اعتبارات دولتی و یاری بخش خصوصی برخی از نقاط اصلاح شده است.

رییس اداره آب و فاضلاب شاهرود به خشکسالی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: هر ساله ۲ یا سه چاه آب آشامیدنی شاهرود خشک می‌شود، برای حفظ وضعیت موجود باید کف‌شکنی و جا به جایی چاه‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه بخشی از کمبود آب با هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهایی که دارای چاه آب آشامیدنی هستند، جبران می‌شود، ادامه داد: بخش دیگر تامین آب آشامیدنی از راه کم کردن فشار شبکه مدیریت می‌شود.

باقری با اشاره به اینکه توزیع آب در شاهرود به صورت ثقلی انجام می‌شود، افزود: برای کاهش هزینه‌های اضافی از ابتدا، پمپاژ آب از سیستم توزیع حذف شده و برای کنترل مصرف در نقاط پایین دست شهر، شیرهای فشارشکن نصب شده است و به این ترتیب فشار آب در بخش‌های کم ارتفاع و بلند شهر یکی شده و از هدررفت آب و ترکیدگی لوله هم جلوگیری می‌شود.

تامین آب پایدار در دستور کار باشد

امام جمعه شاهرود هم با تاکید بر رعایت بهینه مصرف آب و برق به خبرنگار ایرنا گفت: مسوولان شهرستان، استان و کشور برای تامین آب پایدار این شهرستان تلاش بیشتری کنند.

حجت الاسلام عباس امینی به کمبود آب (۲۰۰ لیتر بر ثانیه) در شهر شاهرود اشاره کرد و افزود: با رسیدن فصل تابستان، مردم صرفه‌جویی آب را در دستور کار خود قرار دهند، تا در این فصل دچار مشکلات عدیده نشویم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود نیز با بیان اینکه حفر چاه جدید مشکل تامین آب پایدار این شهرستان را مرتفع نمی‌کند، به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تامین آب پایدار باید از ۲ منبع سد کالپوش و چشمه سارهای منطقه قطری تامین شود.

شهرستان شاهرود ۳۲۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد

ابوطالب جلالی با اشاره به اینکه این شهرستان ۳۲۰ لیتر بر ثانیه در زمان اوج مصرف کمبود آب دارد، افزود: شهر شاهرود ۲۰۰ لیتر برثانیه و پنج شهر دیگر ۳۵ لیتر برثانیه و روستاهای این شهرستان ۸۵ لیتر برثانیه کمبود آب دارند.

وی با بیان اینکه تامین و تولید آب پایدار برای این شهرستان باید از سوی مسوولان استان و کشوری به طور جدی پیگیری شود، ابراز کرد: انتقال آب از سد کالپوش و چشمه سارهای منطقه قطری به عنوان تامین آب پایدار از سال‌ها پیش در دستور کار بوده است، اما هر کدام به دلایلی متوقف شده است.

جلالی با اشاره به اینکه هم اکنون تامین آب آشامیدنی در شهرستان شاهرود از منابع آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: هر ساله برای دستیابی به آب باید چاه‌های عمیق‌تری حفر شود که این امر موجب شده از کیفیت آب آشامیدنی کاسته شود.

به گفته کارشناسان بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود این درحالی است که می‌توان از تصفیه فاضلاب شهری برای بخش کشاورزی و صنعت بهره برد.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر