/
۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

طراحی و ساخت یک تجهیز مهم توربین‌های گازی توسط کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران

سنسور تعیین وضعیت شیرهای تنفسی و اعمال آن در سیستم کنترل توربین‌های گازی زیمنس مدل SGT200 نیروگاه جزیره سیری، توسط همکاران خلاق واحد تعمیرات توربین شرکت نفت فلات قاره ایران در این منطقه ساخته و با موفقیت نصب شد.
کد خبر : ۵۶۷۰۰

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس آرمین بهرامی رییس تعمیرات توربین منطقه سیری در این باره گفت: یکی از اجزای مهم توربین‌های گازی، شیرهای تنفسی (blow off valve) است که از بروز پدیده‌های مخرب در کمپرسورهای گازی جلوگیری کرده و نقش مهمی در هنگام استارت موتورهای احتراقی ایفا می‌کند.

وی افزود: تعیین وضعیت واقعی باز یا بسته بودن آنها در هیچ یک از توربین‌های ساخت شرکت‌های‌ «زیمنس» و «مان توربو» جزیره سیری به منظور آگاهی سیستم کنترل و اپراتور دستگاه وجود نداشت. در ابتکار جدید آقایان مهندس داود بابایی و یوسف تقوی از کارکنان واحد تعمیرات توربین و طراحی بر روی سیستم‌های قدیمی، این مشکلات برطرف شد.

به گفته وی، در این طراحی، سنسور تعیین وضعیت position switch بر روی bleed valve قدیمی نصب و سیگنال مربوطه نیز در سیستم کنترل و مانیتورینگ توربین اعمال شد. برای انجام این کار نقشه‌های ساخت تهیه و ماشین‌کاری و ساخت آن نیز توسط واحد جوشکاری و تراشکاری منطقه به انجام رسید. مزیت اصلی این طرح ضمن اطلاع‌رسانی از موقعیت باز و بسته بودن bleed valve به اپراتور دستگاه، سرعت بخشیدن به عملیات عیب‌یابی است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر