/
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶
دکتر محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با نبض نفت:

بانک‌های خصوصی نقدینگی خود را به سمت پروژه‌های عمرانی نیمه تمام کشور هدایت کنند

دکتر رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بانک‌های بخش خصوصی خواست نقدینگی خود را به سمت پروژه‌های عمرانی مهم کشور هدایت کنند. وی گفت در حال حاضر دولت سالانه در لایحه بودجه حدود 150 هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی نیمه تمام اختصاص می‌‎دهد که با این روند تکمیل این پروژه‌ها بسیار زمان‌بر خواهد بود.
کد خبر : ۴۲۳۳۱
بانک‌های خصوصی نقدینگی خود را به سمت پروژه‌های عمرانی نیمه تمام کشور هدایت کنند
دکتر محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده جهرم و خفر در خانه ملت در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت با تاکید بر اینکه بانک‌ها می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنند گفت: با نگاه عمرانی بانک‌ها می‌توانند سرمایه‌های خودشان را به سمت زیرساخت‌های کشور سوق دهند. شبکه ریلی کشور، آزادراهها، بزرگراهها، سدسازی، پتروشیمی و پالایشگاهها از جمله زیرساخت‌های مهم کشور است که بانک‌ها می‌توانند سرمایه‌های خود را به این سمت هدایت کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ما در حال حاضر بیش از هزار هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم که حداکثر بودجه‌ای که سالیانه به این پروژه‌ها تخصیص پیدا می‌کند 150 هزار میلیارد تومان است. این عدد نشان می‌دهد تا رسیدن به نقطه مطلوب در زمینه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فاصله زیادی داریم. وی تصریح کرد: خیلی سخت است که بتوانیم با منابع دولتی پروژه‌های نیمه تمام را تمام کنیم. در این خصوص راهی نداریم مگر اینکه از فاینانس داخلی و استفاده از ظرفیت نقدینگی داخل کشور به ویژه بانک‌ها استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بانک‌ها خواست نقدینگی خود را به سمت پروژه‌های مهم عمرانی کشور سوق دهند. وی در این خصوص گفت: در قانون ماده 56 آنجا که ما اجازه دادیم که بانک‌ها برای مشارکت در فاینانس داخلی کشور حضور داشته باشند برخی از بانک‌ها همکاری و حضور خیلی خوبی داشته‌اند. برخی از بانک‌ها منابع خود را به سمت توسعه و تکمیل زیرساخت‌های کشور گسیل کرده‌اند اما متاسفانه برخی از بانک‌ها همراهی لازم را با ما نداشته‌اند.

دکتر رضایی افزود: با توجه به اینکه در لایحه بودجه سال آینده قرار است سهم بانک‌ها را در ماده 56 و حضور در فاینانس‌های داخلی افزایش دهیم انتظار داریم که بانک‌ها هم همراهی بیشتری داشته باشند و حمایت آنها را بیشتر و ملموس‌تر ببینیم.

دکتر رضایی در ادامه گفتگوی خود با پایگاه خبری نبض نفت به نقش بانک‌ها در موضوع ساخت مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه مسکن هم حضور بانک‌ها بسیار مهم است. طبق برنامه قرار است سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که این یک میلیون واحد مسکونی به بیش از 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز دارد. در این خصوص هم از بانک‌ها انتظار داریم که همراهی بیشتری داشته باشند و به موضوع ساخت واحدهای مسکونی در کشور کمک کنند. این یک نهضت بزرگ ساخت مسکن است و ما امیدوار هستیم خیلی‌ها به واسطه این طرح بتوانند صاحب خانه شوند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌های بانک ایران زمین در حوزه محیط زیست و اقدامات این بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی تقدیر کرد و گفت: من مشاهده کرده‌ام که برخی از بانک‌ها در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اقداماتی را انجام می‌دهند که جای تقدیر دارد. موضوعات زیست محیطی و حمایت از پوشش جنگلی از جمله این اقدامات است که توسط برخی از بانک‌ها انجام شده است. بانک ایران زمین نیز در زمینه حمایت از محیط زیست فعالیت‌های خوبی انجام داده که لازم است از آنها تشکر و قدردانی کنیم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر